Boeing 777-200ER Malaysia AL (MAS) 9M-MRO - MSN 28420 404 (9272090094).jpg



MH 370 MAS

Penerbangan 370 Penerbangan Malaysia (MH 370 / MAS 370), juga dipasarkan sebagai Penerbangan 748 China Southern Airlines (CZ 748) melalui perkongsian kod, ialah sebuah penerbangan penumpang terjadual dari Kuala Lumpur, Malaysia, ke Beijing, China. Pada 8 Mac 2014,Boeing 777-200ER Penerbangan Malaysia yang mengendalikan penerbangan ini hilang dengan 227 orang penumpang dari 15 buah negara dan 12 orang anak kapal di dalam pesawat, ikutan perhubungan terakhirnya dengan kawalan lalu lintas udara kurang daripada sejam selepas perlepasan.

Usaha pencarian dan penyelamatan bersama meliputi luas 30,000 km2 (12,000 batu²) in Teluk Thailand, Selat Melaka (yang merupakan salah satu jalan raya air tersibuk di dunia), dan Laut China Selatan, sedang dijalankan oleh sebelas buah negara yang telah menghantar sejumlah 34 buah pesawat dan 40 buah kapal untuk usaha ini.

Dua orang penumpang menaiki pesawat berkenaan menggunakan pasport curian meningkatkan kebimbangan awal bahawa terorisme mungkin terlibat. Polis Malaysia kemudian mengenal pasti pengenalan kedua-dua penumpang berkenaan dan menentukan mereka bukan pengganas.

Pada 20 Mac, satu siri imej-imej satelit menunjukkan potensi serpihan pesawat di Lautan Hindi di selatan barat daya Australia mendorong aktiviti carian peningkatan di kawasan itu. Serpihan lanjut dikesan di kawasan itu oleh pesawat tentera Australia dan China pada 24 Mac. Walau bagaimanapun kedudukan pesawat itu masih tidak diketahui sehingga 24 Mac, pegawai dengan Penerbangan Malaysia dan kerajaan Malaysia menunjukkan kepercayaan mereka bahawa pesawat telah terhempas di Lautan Hindi di selatan dengan tiada yang terselamat, berdasarkan analisis oleh United Kingdom Cawangan Siasatan Kemalangan udara dan syarikat satelit Inmarsat.




Insiden

Penerbangan tersebut berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 8 Mac pada 00:41 waktu tempatan (16:41 UTC, 7 Mac) dan dijadualkan untuk mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Ibu Kota Beijing (06:30 waktu tempatan, 8 Mac). Pesawat tersebut menuruni altitud jajap tetapannya, iaitu 35,000 kaki (10,700 m) dan bergerak pada laju udara sebenar 471 knot (542 bsj; 872 km/j) apabila kesemua komunikasi terhenti dan isyarat transponder hilang. Kedudukan terakhir yang diketahui bagi pesawat berkenaan ialah 6°55′15″U 103°34′43″T, sepadan dengan waypointIGARI, yang di situ pesawat berkenaan patut mengubah laluannya sedikit ke timur. Pesawat tersebut juga dijangkakan untuk menghubungi kawalan lalu lintas udara di Bandar Raya Ho Chi Minh sebaik memasuki ruang udara Vietnam sedikit di utara titik tersebut, tempat perhubungan telah hilang.

Penerbangan Malaysia mengeluarkan pernyataan media pada 07:24 yang mengesahkan bahawa perhubungan telah hilang pada 02:40 dan bahawa operasi pencarian dan penyelamatan telah bermula. Kemudian, timbullah bahawa Kawalan Lalu Lintas Udara Subang telah kehilangan perhubungan dengan pesawat itu pada 01:22 dan memaklumkan Penerbangan Malaysia pada 02:40. Anak kapal tersebut atau sistem komunikasi di dalam pesawat tidak menyiarkan isyarat kecemasan, petanda cuaca buruk, atau masalah teknikal sebelum hilang dari skrin radar. Syarikat penerbangan melaporkan dalam keluaran akhbar kesebelas bahawa kesemua pesawatnya dilengkapi dengan Aircraft Communications Addressing and Reporting System (Sistem Pengalamatan dan Pelaporan Komunikasi Pesawat; ACARS), sistem yang memancarkan data secara automatik tentang status pesawat, tetapi tambahannya "Walau bagaimanapun, tiada panggilan kecemasan dan tiada maklumat dihantar.



Sebelum kehilangan pesawat

Beberapa penduduk di sebelah pantai di Kelantan telah ternampak pesawat terbang rendah pada 8 Mac 2013; jam 02:00 waktu tempatan; dipercayai merupakan pesawat MH 370. Pesawat tersebut dipercayai menghala ke arah utara sebelum dilaporkan hilang dari radar.



Pencarian


Lokasi

Usaha pencarian menjana berbilang ikutan palsu. Seorang laksamana Tentera Laut Vietnam melaporkan bahawa perhubungan radar dengan pesawat tersebut kali terakhir dilakukan di Teluk Thailand, tetapi mentranspirasi bahawa hasil ini sepadan dengan kehilangan perhubungan radar kawalan lalu lintas udara Subang, bukan penemuan tapak kemalangan. Limpahan minyakterletak di luar pinggir laut Vietnam pada 8 dan 9 Mac dan disangkakan telah datang daripada pesawat. Hasil ujian melaporkan pada 10 Mac menyatakan bahawa limpahan minyak tidak mengandungi minyak penerbangan. Ada laporan bahawa sebuah pintu atau serpihan pesawat ditemui kira-kira 80 km (50 bt) di selatan Pulau Thổ Chu pada 9 Mac. Hari berikutnya, Jabatan Penerbangan Awam Malaysia melaporkan dakwaan-dakwaan ini adalah tidak benar; bahan yang terapung bukan daripada pesawat.


Tentera Laut Diraja Thai menganjakkan tumpuannya dalam pencarian jauh dari Teluk Thailand dan Laut China Selatan menurut permintaan Tentera Laut Diraja Malaysia, yang menyiasat kemungkinan pesawat tersebut berpatah balik dan mungkin telah terhempas di Laut Andaman, dekat dengan sempadan Thailand. Ketua Tentera Udara Diraja Malaysia, Rodzali Daud, mendakwa bahawa rakaman pihak tentera bagi isyarat radar tidak menyertakan kemungkinan pesawat itu berpatah balik di laluan penerbangannya. Dua hari kemudian, beliau mengesahkan bahawa pesawat itu kali terakhir dikesan oleh radar ketenteraan dekat dengan Pulau Perak di Selat Melaka, pada 02:40 pada 8 Mac, menerbangi ketinggian kira-kira 9,000 meter (30,000 ka). Jejari pencarian telah ditingkatkan daripada 20 batu nautika (37 km; 23 batu) dari kedudukan terakhirnya yang diketahui di selatan Pulau Thổ Chu, hingga 100 batu nautika (190 km; 120 batu), dan luasnya kini meliputi laut-laut hingga Selat Melaka di sepanjang pinggir laut barat Semenanjung Tanah Melayu, dengan perairan ke kedua-dua timur Malaysia di Laut China Selatan, dan di Selat Melaka di sepanjang pinggir barat Malaysia, sedang dicari.

Pada 11 Mac, radar ketenteraan dilaporkan menyatakan pesawat berkenaan berpusing ke arah barat dan terus terbang selama 70 minit sebelum hilang dekat dengan Pulau Perak; pesawat berkenaan "mengubah laluan selepas Kota Bharu dan mengambil altitud lebih rendah. Pesawat itu berjaya ke Selat Melaka." Lokasi terakhir ini adalah kira-kira 500 km (311 bt) dari kedudukan terakhirnya dalam perhubungan dengan kawalan lalu lintas udara. Walau bagaimanapun, hari berikutnya Rodzali Daud nafi melakukan pernyataan seperti dilaporkan dalam media, meminta bahawa salah lapor patut "dipinda dan dibaiki untuk mencegah salah tafsir lanjut bagi yang sejelasnya merupakan laporan tidak tepat dan tidak betul." Vietnam telah mengurangkan operasi pencariannya untuk menunggu penjelasan daripada Malaysia kerana laporan bercanggahan.








Gerak balas


Sebagai gerak balas kepada insiden ini, kerajaan Malaysia menggerakkan Jabatan Penerbangan Awam, Tentera Udara, Tentera Laut dan Agensi Penguatkuasaan Maritim, dan meminta bantuan antarabangsa daripada Sistem Pertahanan Kawasan Bersepadu (IADS) dan negeri jiran. Berbilang negara mengusahakan misi pencarian dan penyelamatan di perairan rantau itu. Negara-negara telah menghantar sejumlah 34 buah pesawat dan 40 buah kapal ke kawasan berkenaan. Qatar menawarkan bantuan, dan Agensi Perancis untuk penyiasatan kemalangan pesawat,Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la Sécurité de l'Aviation Civile (BEA), menawarkan bantuan dengan mana-mana operasi pencarian dan pemulihan bawah air. Suruhanjaya Persediaan Pertubuhan Perjanjian Larangan Ujian Nuklear Menyeluruh telah mencuba, tetapi gagal, untuk menggunakan rangkai stesen pengesanan infrabunyinya untuk mencari mana-mana bunyi dibuat oleh penerbangan ini. Aset dihantar oleh negara berlainan termasuklah:



Malaysia: Pengangkut CASA/IPTN CN-235, sebuah pesawat Beechcraft B200T King Air, empat buah pengangkut ketenteraan Lockheed C-130 Hercules, dua buah Bombardier Global Express, dua buah helikopter Agusta A109, dan empat buah helikopter pengangkutan taktik julat panjangEurocopter EC725. Enam buah kapal Tentera Laut Diraja Malaysia dan tiga buah kapal Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia. Pusat koordinasi di Pusat Kawalan Bencana Negara di Pulau Meranti, Cyberjaya.

Amerika Syarikat: Sebuah pesawat P-3C Orion dan sebuah kapal pembinasa peluru berpandu, USS Pinckney, membawa dua buah helikopter Sikorsky MH-60R Seahawk. kapal logistik Templat:USNS, kapal pembinasa Tentera Laut Amerika Syarikat, USS Kidd. Amerika Syarikat juga menghantar sepasukan Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan (NTSB) awal-awal lagi, bersedia untuk memulakan kerja serta-merta sekiranya sisa bangkai pesawat ditemui. FBI, terlibat dalam penyiasatan, juga telah menghantar beberapa orang ejen FBI ke kawasan tersebut untuk menyertai penyiasat.

China: Lima buah kapal perang China, dok pengangkutan amfibia Jenis 071 LPD-999 Jinggang Shan, dengan dua buah helikopter, 30 orang kakitangan perubatan, sepuluh orang penyelam, dan 52 orang askar marin, serta kelengkapan penyelamatan dan pengesanan bawah air di atasnya, dok pengangkutan amfibia LPD-998 Kunlun Shan dengan dua buah helikopter dan 50 orang askar marin, kapal pembinasa Jenis 052CDDG-171 Haikou with dengan sebuah helikopter, Frigat Jenis 053H3 FFG-528 Mianyang dengan sebuah helikopter dan kapal pengisian AOR-886 Qiandaohu. Tiga buah kapal ronda besar Pentadbiran Keselamatan Maritim China: Hai Xun 31 sebuah kapal ronda besar dengan sebuah helikopter dan kelengkapan pengimbasan bawah air, kapal pencarian dan penyelamatan besar penyelamat Laut Selatan No. 101 dan No. 115. Kapal ronda besar Pengawal Pinggir Laut No. 3411 dan kapal COSCO Merchant Tai Shun Hai. Sebuah pesawat pengangkutan Ilyushin Il-76 dan sebuah pesawat pengawasan Tupolev Tu-154Templat:Jelaskan dalam perjalanan. China juga telah menugasi sepuluh buah satelit pertahanan mengorbit semula di kawasan itu.

Filipina: Perintah Barat AFP menghantar BRP Gregorio del Pilar, BRP Emilio Jacinto, BRP Apolinario Mabini dan juga telah menghantar sebuah Fokker F-27 Tentera Udara dan sebuah kapal terbang Navy Islander. Sebuah kapal pemotong kelas Hamilton dan sebuah kapal terbang ketenteraan C130 telah ditempatkan dalam keadaan sedia untuk menyediakan sandaran untuk pesawat yang bersayap kaku dua, jika diperlukan.

India: Kapal-kapal Tentera Laut India pada rondaan rutin di Selat Melaka dan aset udara dan laut Perintah Andaman dan Nicobar menyertai pencarian pada 11 Mac. Satelit Tentera Laut India Rukmini atau GSAT-7 juga telah diaktifkan untuk mencuba dan mengutip mana-mana petunjuk yang mungkin membawa penyiasat kepada pesawat Boeing 777-200 yang hilang.

Indonesia: Lima buah kapal– sebuah korvet dan empat buah kapal ronda pantas – menumpukan pencarian di Selat Melaka di sekitar Pulau Pinang. Negara berkenaan telah menghantar dua buah kapal ronda pantas PC-40 pertama, Templat:Kapal dan Templat:Kapal, serta sebuah pesawat ronda maritim IPTN NC-212.

New Zealand: Sebuah Lockheed P-3K2 Orion Tentera Udara Diraja New Zealand (RNZAF). Pesawat berkenaan akan berpangkalan di Pangkalan Udara Butterworth di Pulau Pinang bersama dengan dua buah pesawat P-3 Australia.

Taiwan: Sebuah kapal terbang pengangkutan C-130 Tentera Udara Republik China, frigat ROCS Tian Dan, dan kedua-dua buah kapal Pengawal Pinggir Laut (HSUN HU No.7 dan 9).

Thailand: Tentera Laut Diraja Thai telah menyediakan tiga buah kapal dan sebuah pesawat untuk pencarian dan penyelamatan. Sebuah helikopter Super Lynx dan sebuah kapal ronda. Lagi dua buah kapal sedang bersedia di Teluk Thailand.

Vietnam: Tiga buah Antonov An-26, dua buah CASA C-212, sebuah DHC-6 Twin Otter, dua buah Mil Mi-171, dan tujuh buah kapal daripada Tentera Laut (HQ-954, HQ-627), Pengawal Pinggir Laut (CSB-2001, CSB-2003), Kawalan Perikanan (KN-774), dan Pusat Koordinasi Pencarian dan Penyelamatan Maritim (SAR 413).



Pesawat

Penerbangan 370 dikendalikan oleh sebuah Boeing 777-2H6ERnombor siri 28420, pendaftaran 9M-MRO. Boeing 777 ke-404 yang dihasilkan, pesawat ini terbang but kali pertama pada 14 Mei 2002, dan dihantar kepada Penerbangan Malaysia pada 31 Mei 2002. Pesawat itu berkuasakan dua buah enjin Rolls-Royce Trent 892, dan dikonfigurasi untuk membawa 282 orang penumpang: 35 orang di dalam kelas perniagaan dan 247 orang di dalam kelas ekonomi.Menurut syarikat penerbangan, pesawat ini telah mengumpulkan 53,460 hours and 7,525 cycles in service. 9M-MRO belum pernah terlibat dalam sebarang insiden besar; satu insiden kecil semasa bertaksi di Lapangan Terbang Antarabangsa Pudong Shanghai pada Ogos 2012 menyebabkan kerosakan ketara kepada salah satu hujung sayapnya, yang patah selepas terkena ekor sebuah pesawat lain. Pemeriksaan penyelenggaraan terakhirnya adalah pada Februari 2014.

Boeing 777 pada amnya, dianggap oleh pakar penerbangan, mempunyai rekod keselamatan "hampir sempurna", salah satu daripada sebarang pesawat komersial yang terbaik. Sejaka penerbangan komersial pertamanya pada Jun 1995, hanya ada dua kemalangan parah sebelum ini. Pada Januari 2008, 47 orang cedera apabila hablur ais dalam sistem minyak Penerbangan 38 British Airways menyebabkannya kehilangan kuasa dan terhempas hampir-hampir dengan landasan di Lapangan Terbang Heathrow London. Pada Julai 2013, Penerbangan 214 Asiana Airlines terhempas dalam pendekatan terakhir ke Lapangan Terbang Antarabangsa San Francisco. Tiga orang penumpang terkorban dan 181 orang cedera disebabkan oleh kemalangan itu. Kedua-dua pesawat rosak melampaui pembaikan.

Penumpang dan anak kapal

Penerbangan Malaysia mengeluarkan nama dan kewarganegaraan 227 orang penumpang dan 12 orang anak kapal, berdasarkan manifes penerbangan.


Anak kapal

Kesemua anggota anak kapal merupakan warga Malaysia. Kaptennya ialah Zaharie Ahmad Shah yang berumur 53 tahun dari Pulau Pinang, yang menyertai Penerbangan Malaysia pada 1981 dan mempunyai pengalaman penerbangan 18,365 jam. Zaharie juga merupakan seorang pemeriksa yang layak untuk menjalankan ujian pensimulasi untuk juruterbang. Pegawai pertama merupakan Fariq Abdul Hamid berumur 27 tahun, soerang pekerja Penerbangan Malaysia sejak 2007, dengan 2,763 jam penerbangan. Fariq baru-baru ini bertukar kepada menerbangkan Boeing 777-200 selepas menyelesaikan latihan pensimulasi.


Penumpang

Kebanyakan penumpang (152 daripada 227) merupakan warga China. Kehilangan warga China seramai ini ialah bencana udara kedua terteruk dalam sejarah penerbangan China, setakat Mac 2014. Tiga perlapan penumpang dan kesemua dua belas anggota anak kapal merupakan warga Malaysia. Selebih penumpang adalah dari tiga belas negara berlainan. Penumpang China termasuk sekumpulan sembilan belas seniman dengan enam orang anggota keluarga dan empat orang kakitangan, kembali dari pameran kaligrafi karya mereka di Kuala Lumpur. Dua puluh orang penumpang merupakan pekerja Freescale Semiconductor, sebuah syarikat yang berpangkalan di Austin, Texas. Dua belas orang pekerja ini adalah dari Malaysia dan lapan orang dari China.

Penerbangan Malaysia juga telah menghantar sepasukan pengasuh dan sukarelawan dipanggil GoTeam untuk menyediakan bantuan kepada anggota keluarga penumpang-penumpang berkenaan. Dalam keluaran akhbarnya, syarikat penerbangan menyatakan bahawa syarikat berkenaan akan menanggung perbelanjaan pembawaan anggota keluarga penumpang pesawat yang hilang ke Kuala Lumpur dan menyediakan penginapan, jagaan perubatan dan kaunseling kepada mereka. Syarikat penerbangan menyediakan bayaran takziah bernilai $5,000 kepada keluarga-keluarga untuk setiap mangsa.



Penyiasatan
Boeing telah mengumumkan bahawa sepasukan pakar dihimpunkan untuk menyediakan bantuan teknikal kepada penyiasat, menurut protokol-protokol Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa. Tambahan pula, Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan Amerika Syarikat mengumumkan dalam keluaran akhbar 8 Mac bahawa sepasukan penyiasat telah dihantar bersama dengan penasihat teknikal daripada Pentadbiran Penerbangan Persekutuan untuk menawarkan bantuan dalam penyiasatan. Negara yang akan mengetuai penyiasatan tidak akan ditentukan sehingga pesawat yang hilang ditemui.

Biro Penyiasatan Persekutuan Amerika Syarikat telah menghantar pakar teknikal dan ejen untuk menyiasat kehilangan tersebut. Walau bagaimanapun, seorang pegawai penguat kuasa undang-undang Amerika Syarikat senior menjelaskan bahawa ejen-ejen FCI tidak dihantar ke Malaysia. Pihak rasmi Amerika Syarikat dan Malaysia menyemak seluruh manifes penumpang semula sebagai tambahan kepada dua orang penumpang yang disahkan memegang pasport curian. 



Pasport curian
Sekurang-kurangnya dua orang penumpang berjalan dengan pasport yang dicuri daripada warga negara Eropah. Dua orang yang dikenal pasti di dalam manifes, seorang warga Austria berumur 20 tahun dan seorang warga Italia berumur 37 tahun, telah melaporkan pasport mereka dicuri pada 2012 dan 2013, masing-masing. Interpol menyatakan bahawa kedua-dua pasport disenaraikan dalam pangkalan datanya bagi pasport hilang dan curian, tetapi tiada semakan dibuat melawan pangkalan datanya, menyatakan bahawa hanya sedikit negara yang tekal menggunakan pangkalan datanya. Menteri Dalam Negeri Malaysia mengkritik pegawai imigresen negaranya kerana gagal menghentikan penumpang yang berjalan dengan pasport Eropah curian.

Kedua-dua tiket sehala yang dibeli untuk pemegang pasport curian ditempah melalui China Southern Airlines. Seorang warga Iran dilaporkan telah menempah tiket termurah ke Eropah melalui telefon. Tiket-tiket tersebut dibayar secara tunai. Seorang ketua polis Thai mencadangkan bahawa tiket-tiket berkenaan dibeli untuk pehijrah Iran haram. Kedua-dua penumpang tersebut kemudian dikenal pasti sebagai orang Iran, seorang berumur 18 dan seorang lagi 29, yang memasuki Malaysia pada 28 Februari menggunakan pasport Iran sah. Ketua Interpol mengatakan mereka "cenderung untuk menyimpulkan bahawa ini bukan insiden pengganas."


Pengurusan komunikasi dan krisis
Kehilangan penerbangan berkenaan telah ditandai oleh maklumat salah, dan ada keraguan kini mengenai lokasi dan trajektori yang berkemungkinan bagi pesawat terlibat. Pakar mempercayai bahawa sungguhpun tahap awal telah diurus dengan baik oleh Penerbangan Malaysia, pengingkatan pegawai rasmi kerajaan berkomen secara awam mewujudkan kekeliruan. Pakar pengurusan krisis Australia Mike Smith mencadangkan bahawa, kerana sebaik kehilangan ini menjadi kebimbangan antarabangsa, kerajaan Malaysia gagal mengambil alih dan mengasaskan titik kawalan krisis kecemasan tempat maklumat boleh disebarkan secara bertanggungjawab dan dengan benar. Smith menekankan percanggahan, "penudingan jari, khabar angin dan sindir halus... daripada pihak rasmi Malaysia, yang motifnya boleh kita spekulasi.


Penerbangan 370 MAS Malaysia
Boeing 777-200ER Malaysia AL (MAS) 9M-MRO - MSN 28420 404 (9272090094).jpg
Ringkasan Kejadian
Tarikh8 Mac 2014
Jenis{{{type}}}
Penumpang227
Anak kapal12
Kecederaan0
Kematian239
Terselamat0
Jenis pesawatBoeing 777-200ER
PengendaliPenerbangan Malaysia
No. Pendaftaran9M-MRO
Asal penerbanganLapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur
DestinasiLapangan Terbang Antarabangsa Ibu Kota Beijing

No comments:

Post a Comment